Tüketiciler Alışveriş Merkezlerinden Artık Ne Bekliyor?

Tüketiciler Alışveriş Merkezlerinden Artık Ne Bekliyor?

Son yıllarda e-ticaret satışlarındaki artış, değişen tüketici alışkanlıkları ve pandeminin olumsuz etkileri geleneksel alışveriş merkezleri için birtakım zorluklar doğuruyor. Yaşanan bu hızlı dönüşümle beraber tüketicilerin alışveriş merkezlerinden beklentileri de giderek değişmeye başlıyor. Tüketici deneyiminde kusursuz yaklaşıma odaklanan çok kanallı perakendecilik, şu anda alışveriş merkezlerine yön veren en önemli konular arasında. Geleneksel AVM’ler de gelişen tüketici alışkanlıkları ile beraber karma kullanımlı ticari teklifler sunabilen tüketici etkileşim alanlarına dönüşüyor. Gelecekte hem perakendeci iş ortaklarımızı hem de ziyaretçilerimizi bekleyen çok sayıda yenilik bulunuyor.

Geleceğin Mağazacılık Anlayışı

2020 yılında ülkemizde e-ticaret üzerinden yapılan sipariş sayısının bir önceki yıla kıyasla %68 oranında artarak 1,36 milyardan 2,29 milyara yükseldiği görülüyor. Diğer taraftan, e-ticaretin yaygınlaşmasına ve COVID-19 sonrası hızla değişen alışveriş alışkanlıklarına rağmen tüketicilerin büyük bir bölümü mağazadan alışveriş yapmaya devam edeceğini belirtiyor. Çünkü ürünle fiziksel etkileşim kurmak önemini hâlâ koruyor. Ancak daha etkin ve verimli bir operasyon için mutlaka dijital süreçleri ve otomasyonları yakından takip etmek gerekiyor. Ziyaretçilerimiz aradıkları hizmetlere sadece mağazalarımızdan değil mobil uygulama, web sitesi ve sosyal medya gibi farklı kanallardan da ulaşabilmek istiyor. Üreticiler ile perakendeciler arasındaki sınırların kalkması ve tüketiciye doğrudan ulaşabilen iş modelleri de yeni dönemde daha çok ilgi görecek.

Önümüzdeki 10 Yıla Damgasını Vuracak Makro Trendler

İnovatif Mağazacılık: RIS News tarafından yapılan bir araştırma, Omnichannel (çok kanallı) uygulamalara geçiş yapmayan perakendecilerin elde ettikleri gelirin en az %6,5'ini kaçırdıklarını vurguluyor. Gelecekte ise bu durum çok daha önemli hale gelecek. Kullanıcı deneyimini ön plana alan Omnichannel pazarlama yöntemleri, geleneksel mağazacılık anlayışını kökünden değiştirecek. Fiziksel ve dijital dünyayı aynı noktada buluşturan çok kanallı mağazacılık, ziyaretçilerimizin istedikleri tüm hizmetleri farklı kanallardan sağlayabilmelerine olanak tanıyacak.

Marka Değeri: Gelecek yıllarda, marka değerini ön planda tutan işletmelerin, tutarsız ve marka değerlerine bağlı kalmayan işletmelere göre yıllık en az %23 daha fazla gelir elde etmesi bekleniyor. Günümüzde olduğu gibi gelecekte de ziyaretçilerimiz güvendikleri ve kendi alışveriş alışkanlıkları ile uyum içinde hissettikleri markaları tercih edecek. Her markanın kendine özgü hizmet ayrıcalıkları ve ödül mekanizması bulunacak. Dijital uyum ile birlikte gelen çeşitlilik, çok daha zengin ve ziyaretçi dostu bir hizmet anlayışını ortaya çıkaracak.

Online Tedarik Zinciri: Etkili bir tedarik zinciri sayesinde markalarımız mevcut kaynaklarını optimize ederek otomatikleştirilmiş alanlarda %20'ye kadar daha fazla üretkenlik elde edebilecek. Tedarik zinciri otonom hale gelecek ve kendi içinde akıllı kararlar alacak. Uçtan uca görünürlük sayesinde şeffaflık artacak ve ziyaretçiler istedikleri ürünü ister AVM’den ister kapıdan teslim alabilecek.

Kişiselleştirilebilir Hizmetler: Ziyaretçi alışkanlıklarının takibi ile kişiye özel ürünlerin ve hizmetlerin sayısı da önemli oranda artacak. Deloitte tarafından yapılan bir araştırma, gelecekte tüketicilerin %36'sının kişiselleştirilebilir ürünleri veya hizmetleri satın almayı düşüneceğini gösteriyor. Üstelik tüketicilerin her 5'inden 1'i kişiselleştirilmiş veya özel bir ürün için %20 daha fazla ödemeye de razı olacak. Bu durum, insanların parasal maliyetten doğal değere doğru bir zihinsel eğilim içinde olacağının da açık bir işareti olarak görülüyor.

Çevresel Sorumluluk: Düzenleyici kurumların alacakları önlemlere bağlı olarak çevresel sorumluluk anlayışı gelişecek. Doğa dostu ve dönüştürülebilir ürünler ön plana çıkacak.

Alışveriş Deneyimini En üst Seviyeye Taşıyacak İnovasyonlar

Ulusal Perakende Federasyonu (NRF) tarafından yapılan en son araştırmada, tüketicilerin %67'sinin perakende sektöründeki inovasyonların daha iyi bir alışveriş deneyimine öncülük etmesi gerektiğini vurguladığı görülüyor. Tüketiciler, satın alma sürecinin başlarında da teknik çözüme ihtiyaç duyuyor. Rapora göre kullanıcıların %37'sinin ürün veya hizmetle ilgili ilk aşamada yeterli bilgiye erişemedikleri belirtiliyor. Tüketicilerin %47'sinin bu aşamadaki hayal kırıklığını azaltacak yeniliklere ve çözümlere ihtiyaç duyduğu da rapordaki bir başka sonuç. Artık daha fazla tüketici, sorunsuz ve kişiselleştirilmiş bir alışveriş deneyimi bekliyor.

Harvard Business tarafından yapılan bir araştırmada, ilerleyen dönemler için e-ticaret faaliyetlerini ölçmek şöyle dursun tanımlamanın bile oldukça zor olacağı belirtiliyor. Dijital perakendeciliğin hızlı gelişimi, alışveriş deneyiminin internet siteleri, fiziksel mağazalar, kiosklar, çağrı merkezleri, sosyal medya platformları, mobil cihazlar, oyun konsolları ve televizyonlar gibi sayısız kanal aracılığıyla ve uçtan uca sağlanabileceği gerçeğini yansıtıyor. Hizmetlerini çok kanallı alışveriş deneyimine entegre eden AVM'lerin bu süreç içinde daha fazla ziyaret edileceği düşünülüyor.

Alışveriş deneyimini iyileştirmek için ise farklı teknolojileri birbiriyle uyumlu olarak kullanabilmek mümkün. Mobil uygulamalar ile entegre olarak çalışan sistemler, giriş yapılan mağazanın ürünlerini, fiyatlarını, kampanyalarını, kullanıcıya özel indirimleri ve kolay reyon bulma gibi benzeri kolaylıkları bir arada sunuyor. Artırılmış gerçeklik (AR) teknolojisi ise VR gözlük üzerinden ürünleri sanal olarak deneme ve farklı seçenekleri inceleyebilme imkânı tanıyor. Google da insanların %66'sının alışveriş yaparken ekstra destek alabilmek için AR uygulamaları ile ilgilendiklerini söylüyor.

Giyim Sektöründeki Trendler

Alışveriş merkezi ziyaretçileri, özellikle giyim sektöründe kiralama usulü alışveriş konseptine ilgi gösteriyor. Yapılan araştırmalar da değişen alışveriş alışkanlıklarının tüketim üzerindeki etkilerini açıkça ortaya koyuyor. Önümüzdeki 10 yıl içinde birçok firma, takip ettikleri markaların ve tasarımcıların ürünlerine online olarak erişimin yanı sıra AVM’lerden de kiralama yolu ile ulaşmak istiyor. Üyelik sistemi ile çalışan giyim markaları, müşterilerine belirli dönemlerde kullanıma uygun olarak koleksiyonlarını açıyor. Bu sayede hem çok daha geniş bir ürün yelpazesine uygun fiyatlarla ulaşabilmek mümkün oluyor.

Zaman içinde gelişen perakendecilik konseptlerini yakından takip ediyor, ortak alanları geliştirmeyi ve yaşam odaklı hale getirebilmeyi hedefliyoruz. Esas Gayrimenkul olarak markalarımızı ve ziyaretçilerimizi en iyi ortamda buluşturabilmek için çalışıyor ve geleceğe yön veren hizmetlere öncülük etmenin haklı gururunu yaşıyoruz.

Kaynakça:

https://hbr.org/2011/12/the-future-of-shopping

https://www.mckinsey.com/business-functions/marketing-and-sales/our-insights/the-future-of-the-shopping-mall

https://kalypso.com/files/docs/Viewpoints_on_Innovation_in_Omnichannel.pdf

https://www.nettl.com/ie/importance-brand-values/

https://www.rolanddg.eu/en/blog/2018/08/13/benefits-of-product-customisation

https://www.smartinsights.com/ecommerce/retail-innovations-making-shopping-easier/

https://tusiad.org/tr/basin-bultenleri/item/10811-tusi-ad-in-perakendenin-gelecegi-arastirmasi-raporu-tanitildi

Other News