Türkiye’nin önde gelen gayrimenkul yatırım şirketlerinden Esas Gayrimenkul; tüketiciye ilişkin beklentileri anlamak, sektörle ilgili konuları derinlemesine incelemek ve sektöre yararlı çıktılar oluşturmak amacıyla kurduğu EsasLabs altında yürüttüğü çalışmalara tüm hızıyla devam ediyor. Son olarak FutureBright Group iş birliğiyle “Orta Yaş Türkiye’si ve Perakende” başlıklı bir araştırma gerçekleştiren Esas Gayrimenkul, araştırmanın sonuçlarını kamuoyuyla paylaştı.
Araştırmaya, Türkiye nüfusunun yaşlandığı gerçeğinden hareketle başlandı. Yaşlanmanın AVM’ler ve perakende sektörüne etkisi ile beraberinde getirdiği dönüşüm ihtiyacı ortaya konurken; Deneyim Kaşifleri, Marifetli Muhtarlar, Evhamlı Simyacılar, Hedonistler, Sofistike Bilgiçler ve Teknolojik Çokbilmişler olarak belirlenen 6 temel alışverişçi profilinin ilgili verileri perakende sektörüne uyarlandı.
Araştırma sonuçları hakkında bilgi veren Esas Gayrimenkul COO’su Nevzat Yavan şunları söyledi: “XIV. AYD Zirvesi’nde ‘Orta Yaş Türkiye’si ve Perakende’ araştırmamızın çıktılarını sektörümüzle paylaştık. AVM’lerin ve perakendecilerin, Türkiye’de büyümeye devam eden 38–55 yaş kitlesinin beklentilerini iyi anlaması ve stratejilerini güncellerken bu konuya odaklanması gerekiyor. Bu kitlenin bir bölümü daha fazla harcanabilir gelire sahip olacak, çoklu kanalları iyi kullanacak ve bilinçli alışverişi önemseyecek. Bu yeni müşteri kategorisini ve potansiyelini iyi anlamamız ve buna odaklanmamız şart.
“Orta yaşın büyümesi, iyi yaşam beklentisini artırmayı sürdürecek. AVM’lerin ve perakendecilerin iyi yaşamı destekleyecek uygulama/kategori/formatları oluşturmayı hızlandırması gerekecek. Türkiye’de orta yaşın büyümesi ve yaşlı bağımlılık oranlarının 7 yıl içinde %19,6 seviyelerine ulaşma beklentisi, AVM’lerin kısmi dönüşümlerinde önemli fırsatlar yaratabilir. Sadece Türkiye yaş almıyor, AVM sektörü de yaşlanıyor. AVM’lerin büyük çoğunluğunun 15 yaşın üstünde olduğu düşünüldüğünde; daha önce paylaştığımız müşteri profilleme ve yaşam tarzı araştırmalarında görülen ve bu son çalışmada da pekişen içgörülere odaklanma ihtiyacı kendini gösteriyor.”
FutureBright Group Kurucu Ortağı Akan Abdula ise şu değerlendirmeyi yaptı: “Türkiye hızla yaş alıyor; orta yaş öbeği hızla büyüyor. Bu yeni orta yaşları sıfırdan tanımamız gerekecek; çünkü geçmişten gelen yaş almaya dair bilgi birikimimiz bu kitleleri temsil etmiyor. Derinlik eksikliğiyle karşı karşıyayız. Bu kitle için yaşlanma biyolojik bir mesele değil, bir seçim. Yaş almayı seçim olarak gören ve hayatının kontrolünün kendi elinde olduğuna inanan bu büyüyen kitlelere AVM’ler, geçmişe göre çok farklı yaklaşmak zorunda.
“Yeni orta yaşlar için ‘yaşam kalitesi’ ve ‘iyi olma hâli’nin ne anlama geldiğini iyi anlamamız; refah ve hazzın referanslarını yeniden çizmemiz gerekiyor. Bu referanslar doğrultusunda yeni tüketici deneyimlerini kurgulamalıyız. EsasLabs olarak bu çalışmayla konunun fitilini yaktık; şimdi hep birlikte derinleştirme zamanı.”
Türkiye’de emekli sayısı 15,2 milyona ulaştı. Bu sayı, 5 Avrupa ülkesinin nüfusunun toplamına denk geliyor. Geçen yılın aynı ayına göre emekli sayısında 20 kat artış görüldü. Emeklilerin yalnızca %15’i kadın çalışanlardan oluşuyor.
Sonuçlara göre; EYT ve GİG ekonomisinin büyümeye devam etmesi, AVM’lerdeki kategori dönüşümünü hızlandıracak. Geleneksel kategorilerin AVM içindeki oranının süreç içinde %70’e kadar küçülmesi beklenirken, GİG ekonomisinin yeni ihtiyaçlarını kapsayan yeni kategoriler gelişmeye devam edecek.
GİG topluluğunun giderek büyümesi, bu kitlenin AVM’lere çekilmesi ve orada tutulmasını kritik hâle getiriyor. Ayrıca “orta yaş Türkiye’si” ve GİG ekonomisi bağlamında, alışverişlerde dokunma ve görmenin önemi artacağından; dijitalden fiziksele akışkan bir deneyim sunmak daha da kritikleşiyor. Bu noktada dönüşümü anlama ve iyi yönetme gerekliliği öne çıkıyor.
Yaşlı nüfus, son 5 yılda %22,6 arttı ve nüfusun %9,9’unu oluşturuyor. Yaşlı bağımlılık oranının 7 yıl içinde %19,6’ya, 2080’de ise %43,6’ya çıkacağı öngörülüyor.
Araştırma bulguları, “yaş alsa da yaşlanmak zorunda olmayan” bir profilin öne çıktığını gösteriyor. Yaşlılık, fizyolojik yaştan bağımsız olarak, kişinin kendini nasıl hissettiği ve toplum tarafından nasıl tanımlandığıyla yakından ilişkili.
Kişi ne kadar yüksek enerji ve refahla hayatın içinde aktifse, kendini o kadar az yaşlı hissediyor.
Düşük gelir düzeyindeki bireyler, enerjileri olsa bile koşullar izin vermediğinden daha durağan/tekdüze bir yaşam sürüp daha yaşlı hissedebiliyor.
Metropolde yaşayanlar, şehir temposunun yıpratıcılığı nedeniyle kırsala kıyasla daha erken yaşlarda kendini “yaşlı” hissedebiliyor.
Kamusal alanda lüzumsuz görülme ve zaman zaman ötekileştirilme, kişinin kendini yaşlı hissetmesine yol açan etmenler arasında.