Sanal Alışveriş Merkezleri mi Geliyor? – Metaverse Nedir?

Sanal Alışveriş Merkezleri mi Geliyor? – Metaverse Nedir?

 

Son günlerde çok konuşulan Metaverse teknolojisine girmeden önce bu teknolojinin altyapısını oluşturan blockchain (blokzincir) kavramının üzerinden geçmek faydalı olabilir.

 

Blockchain için en basit şekilde şifrelenmiş işlem takibini sağlayan dağıtık yapıdaki bir veritabanı sistemi diyebiliriz.

Hayatın içinden bir örnek verecek olursak, para transferinde gönderenin veya alıcının adı, gönderilen tutar bilgilerden her biri bir blok olarak adlandırılır. Transfer işlemi sırasında oluşturulan bloklar şifrelenir ve güvenle hale getirilir. Bu şifreler kırılamaz veya değiştirilemez.

Bloklar ağdaki tüm bilgisayarlara dağıtılır ve herkeste aynı şifrelenmiş bilgiler tutulur. Blok üzerindeki bilgiler sadece üzerinde belirtilen alıcı ve satıcı tarafından işlenebilir.

Merkezi bir yapıda tek bir kayıt olduğundan dolayı bu kayıtların güvenliğini sağlamak ciddi bir maliyet oluşturur. Fakat merkeziyetsiz blockchain teknolojisi ile tüm kayıtların değiştirilmesi mümkün olmadığından daha güvenlidir.

 

Bir diğer popüler, sıkça duyduğumuz NFT (Non-fungible token) ise dijital bir varlığın (fotoğraf, video, ses ve diğer dijital dosyalar) benzersiz olduğunu ve bu nedenle birbirinin yerine geçemeyeceğini onaylayan, blockchain ile dijital defterde depolanan veri birimidir.

 

Örneğin Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenen Leonardo da Vinci’nin Mona Lisa tablosunun dünya üzerinde sayısız kopyası varken orijinali tescilli ve tektir. NFT teknolojisi ile hangi eserin benzersiz ve kime ait olduğu tescillenir.

 

NFT teknolojisi markalar ve ünlüler arasında da hızla popüler oldu. İlk olarak Bensu Soral'ın karakalem tekniğiyle resmettiğin Kobe Bryant eseri popüler NFT pazarı OpenSea'de 2,5 ETH'e satıldı. Cem Yılmaz da OpenSea platformuna girerek kendi çizimlerinden oluşan NFT eserlerini satışa çıkardı. Ünlü komedyen yaptığı açıklamada NFT'lerini satın alan kişilere gösterilerinde 2 kişilik davetiye vereceğini duyurdu.

Yapı Kredi de World’ün 30. yılına özel Vadaa ile NFT dünyasına giriş yaptı. Oluşturulan koleksiyonunda 19 adet farklı Vadaa karakteri ve 1 adet eskiz Vadaa’nın 20 yıl önceki çizim aşamasındaki hali bulunuyor.

 

Bu kavramlardan sonra asıl konumuza geçebiliriz. Metaverse yani Evrenötesi; sanal veya arttırılmış gerçeklik yoluyla ulaşmanın mümkün olduğu, dijital dünyaların bulunduğu bir kurgusal evren anlamına geliyor.

 

Web 3.0 ile birlikte gelişen insanların dijital etkileşimi, Metaverse ile yeni bir boyut kazanıyor. Özellikle oyunlarda karşımıza çıkan sanal gerçeklik teknolojisi, Metaverse ile olayı genişletiyor ve herkes kendi dijital karakteri ile sanal ortamda sanki oradaymış gibi toplantıya katılabiliyor, çalışıp gezebiliyor, konsere gidebiliyor.

 

Blockhain teknolojisi ile sahip olunan sanal varlıklar, dijital evrende kullanılabiliyor. NFT olarak satılan birçok eser ise Metaverse’de sergilenip satılabiliyor.

Gerçek hayatta gittiğiniz bir restaurantta duvardaki orijinal bir tabloyu beğendiğinizi ve onu hemen oradayken satın aldığınızı düşünün, durum tam olarak da bu.

 

 

Neler Dijitalleşiyor?

 

Ünlü giyim markası Balenciaga, Fortnite oyunu ile iş birliği yaparak, oyuna özel geliştirdiği oyun içi kıyafetler ile metaverse dünyasına giriş yaptı.

 

Teknoloji şirketi Nvidia, BMW ile ortaklık yaparak kuracakları sanal fabrikada, üretim ağının sanal bir temsili ile birlikte planlama süreçleri için yenilikçi ve entegre bir yaklaşımı hayata geçiriyorlar.

 

Metaverse'de yer alan Metaflower isimli bir süper mega yat ise yaklaşık 650 bin dolara (149 ETH) satıldı. 4 katlı yat, iki helikopter pistine, pek çok lounge alanına, bir jakuziye, DJ kabinine ve bir dans pistine sahip.

 

Stockholm merkezli uluslararası perakende giyim markası H&M’de metaverse furyasına katılan markalardan. Metaverse evrenindeki ilk perakende giyim mağazasını ''CEEK VR'' şehrinde açan marka, metaverse üzerinden alışveriş yapabilme imkanı sunuyor.

 

Peki Alışveriş Merkezleri de Dijitalleşebilir mi?

 

Markaların hızla metaverse evreninde yerini almasıyla kullanıcılar da bu teknolojiyi daha fazla merak ediyor ve metaverse evrenine giriş yapıyor. Artan kullanıcı sayısı ve katılımcı marka ile metaverse dünyasında restaurantlar, marinalar, mağazalar gibi gerçek hayattan pek çok alan da karşımıza sanal olarak çıkıyor.

Artık sanal dünyada da sosyalleşmek, alışveriş yapmak ve vakit geçirmek için sanal alışveriş merkezlerini dolaşacağımız günler çok yakın gözüküyor.

 

YAZAN:

GÖRKEM VATAN – ESAS GAYRİMENKUL DİJİTAL PAZARLAMA YÖNETİCİSİ

Diğer Haberler